Jauniete Amanda Orlovska ir realizējusi projektu Nr. 2020-VND-1-12 “Velosipēdu noma Viļakas novadā”. Kopējās projekta izmaksas 2004,84 Eur, pašvaldības finansējums 1800,00 Eur un jaunietes līdzfinansējums 204.84 Eur. Amanda Orlovska bija novērojusi, ka Latvijas lielākajās pilsētās, un arī tepat netālu kaimiņos Krišjāņu pagastā ‘’Norās’’ un Alūksnē, ir iespējams iznomāt velosipēdus. Līdz šim velosipēdu nomu Viļakas novadā piedāvāja Balkanu dabas parkā. Šī gada jūnijā Balkanu dabas parkā netika sniegts velosipēdu nomas pakalpojums. Dodoties velobraucienos plašākā draugu lokā, ir nācies saskarties ar problēmu, ka ne katram ir savs velosipēds un ne vienmēr to iespējams aizņemties, vēl mazāka iespēja ir tos iznomāt, tāpēc Amanda izdomāja, ka būtu labi startēt pašvaldības izsludinātajā projektu konkursā topošajiem uzņēmējiem ar ideju par velosipēdu nomu. Raugoties uz pieejamajiem resursiem un savām interesēm, Amanda bija secinājusi, ka Viļakas novada dome ir nomarķējusi velo maršrutus: Nr.777 “Ar velo uz Lozdovas gravu”, Viļakas novadu šķērso Ziemeļlatgales velomaršruts Nr. 34 “Rypojvasals”, šogad nomarkēts “Tepenīcas aplis” un pašvaldība realizē pārrobežu sadarbības projektu “Green way” jeb marķēts veloceļš pa bijušo dzelzceļa līniju. Tā kā apkārtnē veidojas arvien draudzīgāka vide velo tūrismam, tad Amanda uzskata, velomaršruti veicinās velotūrismu, bet velosipēdu pieejamība veicinās uzņēmējdarbības attīstību Viļakas novadā.
Pirmie projekta īstenošanas mēneši pagāja kā izmēģinājums. Projektu atbalstīja tikai jūlija beigās. Kamēr tika iegādāts viss papildus vajadzīgais aprīkojums (piegādi arī aizkavēja ar Covid-19 valstī saistītā situācija), tikmēr velosezona jau noslēdzās. Aktīvā velosezona ir maijs – oktobris, ja laika apstākļi atļauj, tad velosezona var sākties arī martā vai aprīlī un noslēgties novembrī, bet ir arī drosmīgi velobraucēji, kuri ar velosipēdu pārvietojas visu gadu. “Projektā iegādājos 8 ‘’Ofo’’velosipēdus, kas ir ražoti tieši velosipēdu nomas vajadzībām. Tā uzbūve veidota tā, lai velo būtu izturīgāks, kalpotu ilgāk un tā uzturēšana tehniskā kārtībā nesagādātu lielas rūpes. Velosipēdam priekšā ir piestiprināts grozs, kur velo cienītājs brauciena laikā var novietot personīgās mantas. Iegādājos arī 8 velosipēdu ķiveres, kas piemērotas sievietēm, vīriešiem un pusaudžiem. Ir pieejamas arī atstarojošās vestes. Pakalpojuma mērķauditorija ir pieaugušie, jaunieši un bērni, jo velosipēds ir piemērots no 12 gadu vecuma. Par projekta līdzekļiem iegādājos arī vienu velosipēda piekabi. Jāņem vērā, ka ne visur tiek pievadāta velosipēda piekabes noma. Ja ģimenē ir kāds mazāks bērns, tad, dodoties veloizbraukumā, viņu nevar paņemt līdzi. Tāpēc nodomāju, ka velo piekabe būtu drošākais veids, kā mazajam līdzbraucējam parādīt apkārt esošo. Velo piekabē var sēdēt viens vai divi bērni vecumā no 18 mēn. līdz 7 gadiem. Piekabes kravnesība ir līdz 26 kg. Šajā piekabē, ja nepieciešams, varēs vest arī personīgās mantas. Piekabe ir funkcionāla, to var pārveidot arī par stumjamajiem bērnu ratiņiem. Nākamgad, uzsākot aktīvo velo sezonu, aktivizēšu reklāmu par pieejamo pakalpojumu Facebook lapā, kā arī domāju par vides reklāmu – plakātu pie Viļakas ezera jaunā pontona tilta un Viļakas ezera pludmalē,” pastāstīja Amanda.
Amanda atzina, ka vēlētos savu nākotni saistīt ar Viļaku. Šobrīd ir neskaidrs, kādas nodokļu izmaiņas valdība plāno pašnodarbinātajiem un mazajiem uzņēmējiem, bet, ja šāds biznesa veids izrādītos veiksmīgs, tad nākotnē varētu iegādāties bērnu un kalnu velosipēdus. “Domāju veikt arī klientu aptauju, lai, saņemot šo velosipēdu nomas pakalpojumu, uzzinātu, kādas ir klientu atsauksmes, kas būtu jādara savādāk, lai klients saņemot pakalpojumu paliktu apmierināts. Jau no vidusskolas laikiem esmu par aktīvo atpūtu, tāpēc to centīšos popularizēt jau kā uzņēmējdarbību,” nākotnes nodomus nedaudz atklāja Amanda Orlovska.
Teksts: Vineta Zeltkalne
Foto: personīgais arhīvs