Viļakas novada domes mājas lapa


Sekot mums Facebook Sekot mums Instagram
Vēlies uzdot jautājumu?
Jautājums Viļakas novada domei
Vārds*
E-pasts*
Jautājums*
Noderīgas saites

II pasaules kara lidotāji Vecumu lidlaukā

Otrais pasaules karš bija viens no lielākajiem un baisākajiem notikumiem cilvēces vēsturē, kurš sev līdzi aiznesa miljoniem cilvēku dzīvību un izpostītas dzīves. Attīstoties pasaules notikumiem, arī Latvija tika iesaistīta šajā karā.

1943. gadā vācu armija Krievijā cieta lielus zaudējumus - gan kara materiālu ziņā, gan karavīru skaita ziņā. Vācu armijā sāka trūkt cilvēku, kurus sūtīt uz kaujām austrumu frontē, tāpēc 1943. gadā vācieši sāka mobilizēt latviešu karavīrus. Lidotāji sāka meklēt iespējas radīt latviešu nacionālās kara lidotāju vienības vācu Gaisa spēku Luftwaffe sastāvā. Jau 1943. gada septembrī Grobiņā sāka formēt latviešu lidotāju vienības. Šajās vienībās tika iesaukti Latvijas Armijas aviācijas pulka, Aizsargu aviācijas un Aerokluba lidotāji un mehāniķi. Lidotāju apmācības notika Grobiņā. Apmācību uzdevums bija sagatavot latviešu un igauņu kaujas vienībām lidotājus un citus speciālistus - mehāniķus, elektriķus, bumbu speciālistus, ložmetējniekus.

Otrā pasaules kara laikā vācu kara aviācija Luftwaffe pie dzelzceļa līnijas Ieriķi — Abrene Vecumu stacijas izveidoja Vecumu lidlauku, kurā no 1944. gada marta līdz maijam bija stacionētas arī Latviešu 12. Nakts kaujas grupas (Nachtschlachtgruppe 12 (Lettisch), NSGr.12) eskadriļas. 1944. gada 1. martā tika saformēta pirmā latviešu kaujas eskadriļa, kura savus lidojumus uzsāka 26. martā no Vecumu lidlauka. Otro nakts kaujas eskadriļu saformēja 22. jūnijā. Kad abas eskadriļas apvienoja, tika izveidota 12. Nakts kaujas grupa, kuras komandieris bija vācu gaisa spēku kapteinis Rademahers, bet eskadriļu komandieri - latvieši. Lidotāju apmācības notika Grobiņā. Sākuma visi apmācītāji bija vācu lidotāji, vēlāk apmācības notika latviešu lidotāju pārraudzībā. Vācu un latviešu eskadriļu uzdevums bija aiz frontes bombardēt krievu karaspēka koncentrēšanas vietas, dzelzceļu līnijas, tiltus, ceļus, noliktavas utt. Pirmie lidojumi pāri frontei notika ar vācu lidotājiem, pēc tam jau lidoja latvieši.

Vecumu lidlauks atradās aptuveni 12-14 km uz ziemeļiem no Viļakas (pie bijušās Mežvidu skolas). Netālu atradās arī apgādes dzelzceļa stacija Vecumi. Eskadriļas novietojums bija labs. Lidojošais sastāvs tika izvietots celtajā skolā un barakās, bet daļu zemes apkalpes personāla novietoja tuvumā esošajās zemnieku mājās. Lidlauka gaisa aizsardzība bija vāja, abām eskadriļām tikai 2 zenītložmetēji. Lidmašīnu apgādes bāze ar remonta darbnīcām atradās Gulbenē.

Lidotāju, instruktoru un zemes apkalpes darbs sākās pēc krēslas iestāšanās - uzpildīja degvielu, pārbaudīja motorus un piestiprināja bumbas. Lidotāji komandpunktā saņēma norādījumus, uz kuru frontes joslu jālido. Bieži vien kaujas darbības rajons bija no Veļikajiem Lukiem līdz Ostrovai, vēlāk Pleskavas rajonā. Lidojumus ikviens lidotājs izdarīja pastāvīgi un pēc iespējas ar vienu un to pašu lidmašīnu. Nakts laikā veikti 1-5 lidojumi. Pirmās lidmašīnas izlidoja, sākoties tumsai, pēdējās ielidoja, jau gaismai austot. Ikviens, kas atgriezās no lidojuma, komandpunktā ziņoja par sekmēm un jaunākiem novērojumiem. Lidotāji orientējās pēc kompasa, speciālām signāla bākām, upēm utt. Atkušņa laikā ceļš bija īpaši nelietojams, tāpēc tika izbūvēti speciāli skrejceļi. Bija jāvingrinās uz šaura skrejceļa pacelties un nolaisties. Lidotājiem bija jālido nakts tumsā 100, citreiz pat 200 km.

Lidlaukā notika bieži lidojumi un, kad kāda lidmašīna līdz rītausmai neatgriezās, pārējie neizklīda mītnēs, bet uztraukti gaidīja, varbūt saklausīs gaisā lidmašīnas motora skaņu. Katrā lidmašīnā benzīna pietika 2 stundām. Piloti dienās gulēja un naktīs lidoja. 1944. gada maija sākumā tika saņemtas 6 jaunas papildu lidmašīnas. Frontē izmantotas lidmašīnas Arado-66 - tās bija divvietīgas, vienmotorīgas, divplākšņu, ar aptuveno ātrumu 150 kilometri stundā un divu stundu darbības radiju. Tai varēja piekārt vienu vai divas 50 kg smagas bumbas. Frontē ar šo lidmašīnu lidoja tikai viens lidotājs, otra lidotāja svaru izmantojot 3-4 sprāgst vai arī degbumbām. Vienīgais apbruņojums, ko varēja izmantot pie nolaišanās, bija pistole.

Daži lidotāji strādāja pie bunkura būves Vecumu lidlaukam tuvējā jaunaudzē, kad notika uzlidojums. Daži zobojās par šo bunkuru, bet uzlidojuma laikā visi centās tajā iespiesties. Visiem nebija tur vietas, tāpēc daudziem nācās slēpties skolas ēkās. Netālu no Vecumu lidlauka, pāri purvam, bija ierīkots maldu lidlauks ar visādām starta ugunīm.

1. eskadriļa Vecumos atradās no marta vidus līdz 28. maijam, kad tā pārcēlās uz Salaspili. Lidoja 1000 m augstumā. Vecumos lidlaukā ieradās 15 lidmašīnas, 15 piloti, 105 cilvēku zemes personāls (no tiem 5 vācieši). 1. eskadriļu vadīja komandieris Alfrēds Salmiņš. Piloti bija latvieši, viņu vidū bija slavenais latviešu lidotājs Harijs Klints. Ārsts - Romans Auškaps. Sakaru oficieris - vācietis Bindžaks. Vecumos eskadriļa ieradās 23. martā. 26. martā tika uzsākti kaujas lidojumi uz Pskovu, Ostrovu un Opočku. Maijā sākās intensīvas kaujas. Vecumu lidlauku bieži bombardēja krievu aviācijas iznīcinātāji, nodarot postu lidmašīnām. Pirmās eskadriļas piloti: E. Millers, J. Lecis, A. Mencis, H. Klints, H. Makars. Šos pilotus nomainīja citi - Ž. Tomsons, Br. Andersons, V. Māliņš, J. Daiga. Lidotājiem līdzi bija frontes apliecība, kompass, baterijas kabatas spuldze, darbības rajona karte, pistole un mašīnpistole ar divām atverēm. Aprīlī, kad sākās atkušņi, ceļi kļuva nepieejami. Skrejceļu noklāja blankām, pievedceļus - tērauda stiepļu režģiem. Maija vakaros pārlidojumi notika uz Izborskas un Petseri lidlaukiem, no kurienes notika kaujas lidojumi Pleskavas rajonā.

25. martā pirms kaujas lidojumu uzsākšanas katrs pilots veica lidojumu, lai iepazītu apkārtni. Vispirms lidoja vācu piloti, lai iepazīstinātu ar fronti, starplauku apzīmējumiem u.c. Lidojumi beidzās 4-5 no rīta. Līdz 8. aprīlim bija intensīvi lidojumi, pirmais brīvais vakars bija Lieldienu sestdienā. Pēc Lieldienām sākās atkusnis, un kaujas lidojumi atsākās tikai 12. maijā. Vecumos bija notikuši arī starpgadījumi: kādu lidmašīnu pilots uzrullēja bumbu grēdai un lidaparāts tika sabojāts. Bijuši gadījumi, kad piloti iebrauc viens otra lidmašīnās.

Krievu lidotāji Vecumu lidlauku visbiežāk apciemoja rīta stundās, kad latviešu lidmašīnas atgriezās no lidojumiem un novietoja tās vietās. Vienreiz tika sašautas 20 grupas lidmašīnas, no tām 7 latviešu eskadriļas. Bojājumi bija viegli un tās līdz vakaram bija salabotas.

1944. gada maijā sagrupēta 2. eskadriļa. Kapteinis - Augusts Graudiņš. 20. jūnijā Vecumos ieradās 18 lidmašīnas, 17 piloti un 65 cilvēku zemes personāls - instruktori un karavīri, 1 vieglais auto u.c. Lidojumus uzsāka 26. jūnijā. Tajā momentā, pēc 26. jūnija, Vecumu lidlaukā darbojās 3 eskadriļas - 2 latviešu un 1 vācu. Piloti: P. Griezis, S. Babičevs, J. Maisiņš, J. Morziks, J. Liepiņš, J. Gailītis, N. Reinfelds, O. Buls, T. Misiņš u.c. Vācu personāls - Rādemahers. Jūlijā eskadriļas pārvietoja uz Gulbeni.

Vecumu lidlauks tika izmantots salīdzinoši neilgi, taču latviešu piloti veiksmīgi pierādīja sevi frontes kaujās, aizstāvot savu dzimteni. Pāris mēnešu laikā piloti bija veikuši ap tūkstoti lidojumu. Vēlākos gados daudzi jaunie latviešu piloti kļuva par profesionāliem lidotājiem, kuri saņēmuši dažādus apbalvojumus par uzticību un kalpošanu savai valstij.

 

Tekstu sagatavoja: Viļakas novada muzejs

 

Avoti un literatūra:

  1. Krastiņš, K., „Latviešu lidotāji 2.pasaules karā”, Daugavas Vanagu mēnešraksts, 1979.g;
  2. Millers, E., „1.latviešu naktsbumbvežu eskadriļas darbība Otrā pasaules kara laikā”, Daugavas Vanagu mēnešraksts, 1975.g;
  3. Klīdzējs, J., „Sasmaidīšanās ar nāvi”, Laiks, 1989.gads;
  4. Šaule, I, „Lidotājs Tasmānijā saņem Latvijas apbalvojumu”, Latvietis, Nr.74, 2010.g;
  5. Kažociņš I., “Latviešu karavīri zem svešiem karogiem 1940.-1945”., Rīga: Latvijas Universitātes žurnāla “Latvijas Vēstures fonds”., 1999.g, 216.lpp;
  6. Red.Hāzners,V., Bērziņš A.J., “Latviešu karavīrs II pasaules kara laikā”, Aviācijas leģions Latvijā., Nr.7,  Linkolna (Nebraska): Daugavas Vanagu centrālās valdes izdevums, 1979.g, 15.-35.lpp;
  7. Brūveris, E., “Latviešu lidotāji zem svešiem karogiem”., Rīga, 2014.g, 414.lpp.

15.09.2016
Kalendārs
« Oktobris 2017 »
POTCPSSv
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Šodien
Šodien vārda dienas svin:
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends
Īsās ziņas
19. oktobrī plkst. 18:00 Šķilbēnu pagasta atklātais čempionāts zolītē ...
20. oktobrī plkst. 14:00 bibliotēkas interešu kluba "Mantinieces" tematiska tikšanās ...
20. oktobrī plkst. 18:00 Medņevas tautas namā piemiņas pasākums ...
26. oktobrī plkst. 13:00 Kultūras un radošo industriju centrā izstāde ...
B.Bondara piemiņas balvas izcīņas sacensības notiks 2017.gada 27-28.oktobrī. Viļakā, Viļakas pamatskolas 2.kategorijas šautuvē Pils ielā 11a. Sacensību sākums 27.10. plkst.18:00 un......
Svecīšu vakari Viļakas Romas katoļu draudzē: Setdien, 7. oktobrī plkst 16:00 Vēdeniešu kapsētā. Sestdien, 14. oktobrī plkst 16:00 Viduču kapsētā. Sestdien,......
Svecīšu vakari Baltinavas un Šķilbēnu draudzēs: datums kapi laiks kapi laiks 23.sept. Plešovas......
Sākot ar 2017. gada 1.septembri tiek apstiprinātas šādas izmaiņas SIA “Balvu autotransporta” apkalpotajā maršrutā Nr.6444 “Viļaka – Vecumi – Lavošnieki”. ...
Skolēnu autobusa kustības grafiks jaunajam mācību gadam 2017/2018 ...
Valsts robežsardzes robežapsardzības nodaļu kontaktinformācija ...
LR Tiesībsarga aptauja par labu pārvaldību ...
Līdz 12. oktobrim Viļakas Kultūras un radošo industriju centrā (Klostera ielā 1, Viļakā)  1. Starptautiskā glezniecības plenēra “Valdis Bušs 2017” izstāde. ...
Svarīga informācija mājputnu īpašniekiem! ...
"Skriešanas Akadēmijas" treniņi pirmdienās plkst. 17:15 Viļakas Sporta zālē ...
Iespēja apgūt pirtnieka profesiju Balvos ...
Balvu un Gulbenes slimnīcu apvienības ambulatoro speciālistu darba laiki, aktualitātes ...
Īsa pamācība labā pārvaldībā kopā ar LR Tiesībsargu ...
Kursi mednieka un medību vadītāja apliecības iegūšanai ...
“Latvijas Valsts ceļi” tīmekļa vietnē tiek publicēta aktuālā informācija par satiksmes aizliegumiem un ierobežojumiem ...
Aktivitātes Viļakas Sociālās aprūpes centrā ...
Aktivitātes Viļakas novada bibliotēkā.. ...
Jaunākie video par mūsu novadu no Latgales reģionālās televīzijas. ...
Kad pie mājas jāizvieto valsts karogs? ...