Viļakas novada domes mājas lapa

Vēlies uzdot jautājumu?
Jautājums Viļakas novada domei
Vārds*
E-pasts*
Jautājums*
Noderīgas saites

Eiropas jauniešu dienas Somijā

Deviņi Viļakas Valsts ģimnāzijas skolēni - Rainelda, Sandra, Elizabete, Amanda, Dagnija, Anda, Elija, Aigars, Dāvis - un 2 skolotāji - Līga un Santa - šajā nedēļā piedalās Eiropas Jauniešu dienās Somijas pilsētā Jyväskylä, kas ir 7. lielākā pilsēta Somijā. Viitaniemi skola ar 500 skolēnu un skolotāju saimi piedāvā iepazīties ar Somijas izglītības sistēmu, somu kultūru, dabu un piedāvā izbaudīt viņu atpūtas paradumus. Skolēni un skolotāji dzīvo somu ģimenēs, tā savukārt ir lieliska iespēja vērot un izbaudīt somu dzīves ikdienu, ēšanas paradumus un savstarpējās attiecības ģimenē.

Pirmās trīs dienas nu jau ir aizskrējušas vēja spārniem. Pirmdien draudzīgā sadarbībā ar vācu un somu skolēniem skolas dažādos veidos prezentēja sevi, savas skolas, pilsētas un valstis, no kurām nāk. Mūsu skolēni piedāvāja gan power point prezentāciju par skolu, video par dzīvi Viļakā, prezentāciju, ar ko lepojas un izceļas Latvija, kā arī dziedāja dziesmu latviešu valodā Raineldas Zondakas ģitārspēles pavadījumā. Pēc jautrajām iepazīšanās aktivitātēm skolēni apmeklēja mācību stundas un pēc pusdienām devās 3 stundu ekskursijā iepazīt pilsētu un tās vēsturi.

Otrdiena tika pavadīta dažādās izglītojošās un izklaidējošās aktivitātēs. Jau 8:00 no rīta skolēni piedalījās darbnīcā un mācījās cept karēlijas pīrāgus ar rīsu pildījumu. Prieks, ka zēniem šis darbiņš veicās tikpat labi kā meitenēm. Kamēr skolēni apmeklēja mācību stundas, skolotāji apmeklēja Jyväskyläs jaunuzcelto universitātes ēku un tika iepazīstināti ar augstākās izglītības iespējām apgūt pedagoģiju un mācīšanas un mācīšanās metodiku. Pēc pusdienām visa Eiropas dienu saime devās vienreizīgi brīnišķīgā izbraucienā ar laivām. Pēc instruktora drošības noteikumu iepazīstināšanas vairākas laivas (3 skolēni katrā) devās braucienā uz atpūtas vietu, kas atradās uz pussalas. Tur viesus gaidīja pankūku cepšana, atpūta saunā un peldēšanās ezerā. Lai gan ūdens likās auksts, lielākā daļa skolēnu peldējās un bija gandarīti par pavadīto dienu, kas noslēdzās, spēlējot volejbolu un futbolu.

Trešdienas vizīte uz Huhtaharju pamatskolu, kas ir uzsākusi darbu tikai šogad un ir modernākā visā pilsētā, neatstāja vienaldzīgu nevienu. Tā ir skola, kur ir radītas ideālas mācību un atpūtas iespējas visiem - gan skolēniem, gan skolotājiem. Vislielāko sajūsmu atstāja milzīgā daudzfunkcionālā sporta zāle, kuru ir iespējams transformēt 4 sekcijās (4 lielos sporta laukumos), kurā ir izvelkamās saliekamās sēdvietas un tā spēj ietilpināt 1,5 tūkstošus skatītāju. Jāpiemin, ka tur ir arī skatuve pasākumiem un vismodernākais aprīkojums. Otrā lieta, kas sajūsmināja, bija mājturības kabineti darbam ar koku, metālu un tekstilu. Interesanti, ka Somijā mājturības stundas notiek kopīgi, kur zēni mācās gatavot un meitenes mācās darboties ar koka un metālapstrādes iekārtām.

Pēcpusdienā skolēni pārbaudīja savu fizisko sagatavotību Laajavuori piedzīvojumu parkā, pieveicot dažādas grūtības izaicinājumu trases.

Viļakas Valsts ģimnāzijas komanda ir ieradusies mājās, gandarīti par gūto pieredzi un piedzīvojumiem ceļojuma laikā Somijā. Turpinot aktivitāšu aprakstu, jāmin, ka ceturtdiena bija zaļā diena. Apmeklējot Somijas dabas taku Nyrola, kuras distance bija 3 km gara, iepazinām Somijas dabu un īpaši ekskluzīvs likās plosts, ar kuru jāpārvietojas pašiem, velkot tauvas. Pēcpusdienā apmeklējām Mākslas muzeju un piedalījāmies mākslas darbnīcā, veidojot “mākslas darbus” īpašajā tehnikā ar stikla pamatni. Vēlāk apmeklējām Dabas muzeju un apskates platformu.

Piektdienas rīts iesākās agri ar mākslas darbnīcu, kurā skolēni centās saprast saikni starp matemātiku un mākslu, veidojot aplikāciju Somijas, Vācijas un Latvijas karogu krāsās, kā arī uzzināja, kāda nozīme ir katras valsts karoga krāsām. Nākamā darbnīca bija mūzika. Skolēniem bija atvēlēta pusotra stunda šajā nodarbībā. Tās laikā skolēni apguva ukuleles (līdzīga ģitārai, izmērā mazāka) un kanteles (līdzīga koklei, neliela izmēra) spēli un rezultātā jau spēja nospēlēt populāro dziesmu “Stand by me” un populāru somu tautasdziesmu. Gan skolotājus, gan skolēnus pārsteidza mūzikas klases iekārtojums – tajā nebija solu, kā ierasts, mūzikas klase bija piepildīta ar neskaitāmām ģitārām, ksilofoniem, bungām, mikrofoniem un ierakstu ierakstīšanas iespējām. Pēcpusdienā skolēni piedalījās “Olimpiskajās spēlēs”, kurās tika veidotas jauktas komandas un izpildītas dažādas stafetes. Vakarā tika organizēta atvadu ballīte ar iespēju izbaudīt saunu, tradicionālo somu ēdienu, kā arī pēc tam pavadīt pēdējo vakaru ar somu ģimenēm.

Kādas tad ir mūsu emocijas par piedzīvoto?

“Par Somiju, kā par valsti, ir tās labākās atmiņas un iespaidi. Patīkami pārsteidza skaistie dabas skati ar lielajiem ezeriem, dzīves kvalitātes līmenis, somu uzskati par dzīvi, kā arī ārkārtīgi lielais skaits velosipēdistu pilsētas ielās. Dzīvojot sportiskā ģimenē, arī man nācās katru dienu mērot ar velosipēdu distanci vairāku kilometru garumā. Mēs redzējām ļoti daudz piemērus, kā var dzīvot labāk un ko mums vajadzētu no viņiem mācīties.” – skolotāja Santa Bondare

“Šāda veida projektā piedalos pirmo reizi. Braucot uz Somiju, mans mērķis bija iepazīt viņu tradīcijas, aplūkot dabu, iegūt jaunus draugus un jautri pavadīt laiku. Pavadot šo nedēļu Somijā, sapratu, ka viņu ikdiena neatšķiras no mūsējās. Biju patīkami pārsteigts, cik labi visa ģimene spēj komunicēt angliski. No dažādā aktivitāšu klāsta vislielākais pārbaudījums bija piedzīvojumu parkā, kur tika pārbaudīts mūsu fiziskais spēks. Bija grūti, bet ļoti aizraujoši. Esmu patiesi priecīgs par iegūto pieredzi.” – Aigars Skotka

“Mani vienmēr ir piesaistījusi Skandināvija. Neņemot vērā to, ka Somija ir 4. dārgākā valsts Eiropā, tas nemaz neliedza izbaudīt šīs valsts mierīgo un ekoloģiski tīro dabu. Redzot bezgalīgi zaļos mežus un akmens krājumus, dvēsele un prāts relaksējās. Man visvairāk patika pēcpusdienas, kuras pavadīju ar latviešu, vācu un somu draugiem. Somu tradicionālā maize man likās ļoti neparasta. Viņiem uzturā daudz tiek lietots sausais ēdiens, kas likās nepierasti mums, latviešiem. Ļoti ilgojāmies pēc siltā ēdiena un tagad saprotam, cik garšīgs un daudzveidīgs ir mūsu, latviešu, ēdiens. Somijā es noteikti atgriezīšos!” – Elizabete Dubkova

“Somijas ģimene mani uzņēma mīļi un atvērti, tajā bija jūtama patīkama atmosfēra, tā bija draudzīga un saliedēta ģimene. Man bija arī iespēja iepazīties ar Austrālijas jaunieti un apmainīties ar iespaidiem par Somiju. Visvairāk izbaudīju laiku, ko pavadījām kopā, dodoties saunā un skrienot uz ezeru peldēties. Ūdens bija ledus auksts, bet ar prieku metāmies izaicinājumā.” – Elija Kļava

“Visu braucienu kopumā var salīdzināt ar Ziemassvētku sajūtu, kad jāatver dāvanas, jo katra diena bija jauns piedzīvojums un jaunas zināšanas. Iepazinām somu ģimenes ikdienā, to kultūru, nacionālos ēdienus, izzinājām Somijas vēsturi un aplūkojām skaistākās vietas. Tā kā ūdens ir mana stihija, tad pats jaukākais bija airēt ar kanoe, jo tas lika pārbaudīt līdzsvara sajūtu un vienoties kopīgās darbībās ar laivas biedriem. Ir jāceļo, jāredz pasaule, jāapgūst jaunas zināšanas, tomēr viennozīmīgi varu apgalvot, ka nekur nav tik labi kā mājās.” – Rainelda Zondaka

“Braucot uz Somiju, bija jūtams neliels satraukums un neziņa par to, kā iejutīšos jaunā vidē, taču, satiekot ģimeni, sapratu, ka esmu gaidīta. Nedēļa tika pavadīta pozitīvā atmosfērā, piedaloties dažādās aktivitātēs, kas saliedēja visus apmaiņas programmas dalībniekus. Visvairāk no aktivitātēm patika piedzīvojumu parks. Tas bija liels pārbaudījums man, jo parasti izvēlos cita veida aktivitātes. Izjutu kopības sajūtu, jo bieži vajadzēja uzmundrinājuma vārdus no draugiem, pārvarot šķēršļus. Šīs dienas Somijā var saukt par izdevušos un lielisku pieredzi.” – Dagnija Kokoreviča

“Piedaloties šajā braucienā, ieguvu jaunus piedzīvojumus un paziņas. Mani uzņemošā ģimene bija vienmēr laipni un iepazīstināja ar savu pilsētu un kultūru. Piektdienas aktivitātes man likās visvairāk saistošas. Gribētos izcelt mūzikas darbnīcu, jo tajā iemācījāmies spēlēt jaunus instrumentus un ierakstījām sevis atskaņotās dziesmas.” Sandra Jugane

“Pirms došanās uz Somiju bija neliels uztraukums par to, kas mani sagaida, bet uztraukums pārgāja, kad ieraudzīju savu smaidošo ģimeni. Jau pirmās dienas vakarā devāmies pastaigā pa parku. Atceroties otrās dienas laivu izbraucienu un saunas apmeklējumu visiem kopā, vēl joprojām gribas pasmaidīt. Braucu ar laivu pirmo reizi un tas mani patiešām aizrāva. Ceturtdiena bija visjautrākā, bet piektdienas mūzikas darbnīca bija vienkārši neaizmirstama. Izmēģināju spēlēt tādus instrumentus kā basģitāru un ksilofonu. Ģimenē vairāk aizrāvās ar Āzijas ēdieniem. Viss šis brauciens man bija kaut kas jauns un atmiņā paliekošs.” – Amanda Orlovska

“Pirmajās dienās Somijā izjutu nelielu uztraukumu, jo bija jādzīvo svešā ģimenē, vajadzēja atrast kopīgu valodu. Visa nedēļa bija ļoti interesanta, jo katra diena bija neatkārtojama un piepildīta ar dažādām aktivitātēm. Visvairāk aizrāva instrumentu spēlēšana mūzikas darbnīcā, kā arī sporta spēles jauktajās komandās, kas noslēdzās ar atpūtu somu saunā. Šādi projekti ir ļoti nepieciešami, jo tu iegūsti jaunas zināšanas un pieredzi, dzīvojot ģimenē svešā valstī un izbaudot piedāvātās aktivitātes.”- Dāvis Šaicāns

“Nedēļa bija ļoti interesanta. Mana ģimene bija ļoti atsaucīga un draudzīga, ar kuriem viegli radām kopīgu valodu. Visvairāk izbaudīju piedzīvojuma parka pārbaudījumus. Neparasts šķita arī mācību stundu apmeklējums, jo tajās valdīja nepierasta mums demokrātija, skolēni jutās pārāk brīvi un pat neorganizēti. Lai gan somu izglītības sistēma tiek atzīta par vienu no labākajām pasaulē, dažas lietas tomēr man šķita nepieņemamas.” – Anda Zaremba

Starptautisko projektu koordinatore VVģ Līga Leitena

17.05.2016
Kalendārs
Šodien
Šodien vārda dienas svin:
Kazimirs, Izidors
Īsās ziņas
26. martā plkst. 03:00 pāreja uz vasaras laiku ...
Viļakas novada dome 2017. gadā izsludina projektu konkursu topošajiem un jaunajiem uzņēmēju projektiem Viļakas novadā. Projektu pieteikumi no 2017. gada 10. marta līdz 2017. gada......
Aptaujas anketa Viļakas novada iedzīvotājiem ...
Svarīga informācija mājputnu īpašniekiem! ...
Folkloras kopa "Upīte" aicina pievienoties pulciņam! ...
24. martā Viļakas novadā Komunistiskā genocīda upuru piemiņai veltītie pasākumi ...
24. martā plkst. 12:30 Viļakas Kultūras namā filma "Melānijas hronika". Ieeja brīva ...
24. martā plkst. 17:00 Viļakas Mūzikas un mākslas skolas zālē koncerts ...
Traktortehnikas īpašnieku ievērībai - tehniskās apskates norises vietas un laiki ...
29. martā plkst. 13:00 Viļakas novada domes zālē LAD seminārs par aktualitātēm 2017. gada platību maksājumos ...
1. aprīlī plkst. 9:30 Rekavas vidusskolas sporta namā Viļakas novada čempionāts novusā ...
"Skriešanas Akadēmijas" treniņi pirmdienās plkst. 17:15 Viļakas Sporta zālē ...
Iespēja apgūt pirtnieka profesiju Balvos ...
Iespēja piedalīties fotokonkursā "Latgales ainava" ...
Lūdz atbalstīt īsfilmas tapšanu ...
Slidotavas Žīguros darba laiki ...
Grupa "Brīvais vējš" aicina pievienoties jaunus mūziķus ...
Balvu un Gulbenes slimnīcu apvienības ambulatoro speciālistu darba laiki, aktualitātes ...
Vakances Viļakas novada Sociālajā dienestā ...
Īsa pamācība labā pārvaldībā kopā ar LR Tiesībsargu ...
Kursi mednieka un medību vadītāja apliecības iegūšanai ...
Aicinām iesaistīties Latgales patriotisko dziesmu koncerta repertuāra atlasē ...
Atkritumu apsaimniekošanas aktualitātes ...
“Latvijas Valsts ceļi” tīmekļa vietnē tiek publicēta aktuālā informācija par satiksmes aizliegumiem un ierobežojumiem ...
Ziemeļlatgales velomaršruts Nr.34 "Rypoj vasals!" ...